Sodexo en Emakina lanceren nieuwe dienstencheque-website en mobiele apps

Eerste full-agile project van Sodexo Belgium bedient vlot 1,2 miljoen gebruikers en meer diensten staan op stapel

Jérôme Lemouchoux, CEO van Sodexo Benefits and Rewards Services Belgium: "Voor zijn digitale uitdagingen moet Sodexo snel kunnen werken, waarbij deadlines, budgetten en de omschrijving van de projecten worden gerespecteerd. Daarvoor moeten we een meer flexibele agile aanpak hanteren. De samenwerking van ons digitaal team met Emakina bewijst dat dit mogelijk is."

Sodexo en Emakina hebben samen met succes hun eerste project gelanceerd: 1,2 miljoen consumenten in Vlaanderen, Brussel en Wallonië beheren nu gemakkelijker hun huishoudhulp. De nieuwe Sodexo-servicevoucher-website, het beveiligde gebruikersplatform én de mobiele applicatie draaien op volle toeren, maken complexe processen eenvoudig en hebben vlotte toegankelijke interfaces. Er zijn aparte websites voor gebruikers in Vlaanderen, ​ Brussel en Wallonië.

Een deel van dit succes ligt in de agile en full scrum aanpak, met een hechte samenwerking met de gewesten. Dit jaar volgen nog twee andere grote projecten, één voor huishoudhulpen en een tweede voor erkende agentschappen.

1,2 miljoen klanten

Sodexo's Public Benefits Service biedt ruim 1,2 miljoen eindgebruikers in België de kans om hulp te krijgen in hun dagelijks leven en hun huishoudhulp te betalen. Dit verloopt via het systeem van dienstencheques waarvoor het Waals, Vlaams en Brussels Hoofdstedelijk Gewest bevoegd zijn. Sodexo beheert al acht jaar dit volledige ecosysteem voor de gewesten en in 2019 werden de overheidsopdrachten voor de gewesten opnieuw aan het bedrijf toegewezen.

Een nieuw ecosysteem voor digitale dienstencheques

Sodexo gaf Emakina de opdracht om de uitwerking van het nieuwe digitale ecosysteem voor dienstencheques te begeleiden en de gebruikersomgeving te ontwikkelen. Gemengde teams met experts van Sodexo en het digitale agentschap ontwikkelen samen 3 informatieve websites, 4 mobiele toepassingen en 6 applicatieportalen. Emakina zorgt ook voor een vlotte overgang naar de nieuwe digitale omgevingen voor alle actieve gebruikers van dienstencheques.

Emakina deelt in deze samenwerking zijn kennis over front-end-, extranet- en mobiele toepassingen. Het bewaakt ook de maximale schaalbaarheid van de platformen, de veiligheid en de toegankelijkheid voor slechtzienden. Het team respecteerde ook de grafische identiteit en de specifieke technische vereisten van de gewesten, met name op het vlak van beveiligde toegang tot persoonlijke ruimtes.

De eindgebruikers zijn in hun nopjes met de nieuwe platformen

De eerste projecten waren gericht op de eindgebruikers en die gaven zeer positieve feedback over de toegankelijkheid van hun nieuwe platformen en hun ervaring. De nieuwe publieke website, het nieuw platform en een mobiele app werden begin 2020 gelanceerd per regio, waarbij gebruikers in Vlaanderen nu ook hun huishoudhulp online kunnen betalen via het systeem.

Agile en op één plek

Het Emakina-team heeft zich snel geïntegreerd in de intense, wendbare samenwerking ter plaatse met zijn Sodexo-collega’s, en dat was de juiste aanpak. Na een ontdekkingssessie volgden een reeks nieuwe agile sprints. Een combinatie van verschillende technologieën werd gepast samengebracht op Azure Cloud, van custom .Net, React en React Native voor de mobiele apps tot Kentico EMS voor de publieke website.

Samen onderweg

Het tweede grote project vordert goed: een nieuwe applicatie zal de werknemers toelaten hun werktijden te registreren op hun mobiele telefoons en er ook snel hun administratie af te handelen.

Daarnaast vervolledigt een derde ambitieus project het ecosysteem. Meer dan 1.200 erkende agentschappen treden op als tussenpersoon voor de klanten en hun werknemers. Deze aanbieders kunnen weldra dagelijks aan de slag met een nieuw werkinstrument dat hun interventies gemakkelijker en sneller doet verlopen en hun interactie met beide partijen verbetert.

Catherine Henry, Account Director bij Emakina.BE: "Het management van Sodexo gaf het team van bij het begin ruime verantwoordelijkheid. Onze vlotte ‘on site’ samenwerking verliep daardoor in een sfeer van vertrouwen, maturiteit en enthousiasme. In een veilige omgeving konden onze teams ongehinderd innoveren en elke dag weer samen topwaarde leveren voor de eindgebruiker. Die gedeelde 'we-gaan-ervoor’-houding en de grote betrokkenheid maken het een plezier om aan dit belangrijke project te werken. En natuurlijk is de positieve reactie in de markt onze grootste beloning.